Jumaat, Julai 17

Tip untuk Suami?

Alhamdulillah..dapat juge penulis buat sikit bingkisan hari ni. Sempena hari Jumaat penghulu segala hari ni, ade baiknye bingkisan kali ni diisi dengan sedikit cerita tentang perihal peribadi Rasulullah SAW. Jom kite bace, fikir2kan dan lebih penting kite hayatinye..
  1. Kalau ade kain yg koyak, Rasullullah SAW menampalnye sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. ( Kite? Butang tercabut sikit pun, suruh isteri/mak kite jugak ke? )
  2. Baginda SAW memerah sendiri susu kambing untuk keperluan keluarganya mahupun untuk dijual. ( Kite? Sikit-sikit..mak..air milooo mak dah buat bluumm? )
  3. Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyingsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. ( Kite? Bukan nak menolong, amik bantal..lepak depan tv, lpas tuh..kroohhh!! )
  4. Sayidatina 'Aisyah cerita " Nabi kalau ade kat rumah, baginda selalu tolong urusan rumahtangga" ( Kite? Kalau de selalu kt rumah, mcm cacing kepanasan..duduk xkene, berjalan xkene, bukan ape..tgah fikir bile nk cilok kluar nk p pekene teh tarik kt kedai mamak sane tuh! )
Kesimpulan:
Haa..macam mane? Ade perangai/akhlak kite same ngn Rasullullah?
Sama baikkah layanan kite terhadap isteri/mak kite?
Rasullullah dah pun bg contoh teladan yg paling baik, kite sbagai ummatnya..berusahalah mencontohi akhlak Rasullullah yg mulia nie..
Akhirnye, tepuk dada tnyalah iman sendiri..
Selamat Beramal..


1 ulasan:

fiezaradzi berkata...

tul..tul..tul.. tapi xsemua macam tu..suami saya bagus.. tolong kat dapur.. hihihi..
tu la, yg lain nak sgt ikut sunnah nabi (tau kot pe..), tp bile yg baik cmni, tak pula diikut.. tapi xsemua..