Jumaat, November 13

Filem 2012 - Antara Fantasi dan Realiti


Statistik preview filem 2012 setakat pukul  10.35 pm dengan komen sebanyak 51899 di You Tube, rasenyer filem terbaru hasil fantasi Roland Emmerich pasti akan menarik ramai penggemar filem fantasi merangkak berduyun-duyun ke pawagam.



Jom kite same-same telusuri beberapa momokan tarikh tentang ramalan Hari Kiamat:
  • 21 Disember 2012 - mengikut kalender kaum Mayan
  • 23 April 1843 - oleh seorang petani hingga wujud pengikut digelar 'The Millerites'
  • 1 Januari 2000
  • Tahun 1806 - oleh seorang penternak dengan dakwaan ayam belaannya dah keluarkan telur bertulis 'Christ is coming'
  • Sebelum tahun 1891 - oleh pengasas gereja Mormon

Kalender kaum Mayan, ramalannye pada 21 Disember 2012. Maknanye hanya ada lebih kurang 3 tahun lagi usia bumi dan juge usia kite untuk terus menghirup oksigen di muke bumi ini. Para saintis barat percaye bahawe bumi akan hancur dengan teori big bang (boleh rujuk sini).

Bagi kite yang beragama Islam dan beriman yang percaye pada janji Allah, hari kehancuran pasti tiba. Hanya Allah sahaje yang lebih mengetahui tentang segala-galanye. Namun, terdapat gambaran-gambaran yang dinyatakan dalam Al-Quran seperti langit runtuh dalam surah al-Infitor, langit terbelah dalam surah al-Insyiqaq, langit digulung dalam surah al-Anbia', bumi bergegar dalam surah al-Zalzalah dan lain-lain.

Kite juge biasa didengarkan dengan tanda-tanda kecil seperti  zina bermaharajalela, ramai orang soleh meninggal dunia, negara Arab berpadang rumput, banyak saksi palsu dan lain-lain. Antara tanda-tanda besar pula adalah matahari terbit di sebelah barat, lahirnya Dajal dan turunnya Nabi Isa. Ketua Jabatan Usuluddin, Akademi Islam, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Abu Zaki Ismail berkata:

"Diriwayatkan dalam satu hadis, sebelum tibanya hari kiamat, berlaku banyak bencana sehinggakan manusia yang hidup apabila melalui tepi kubur berharap agar mereka (manusia yang hidup itu) yang berada di dalam kubur tersebut. Mereka bukan berkata demikian kerana hendak mati tetapi berkata begitu kerana tidak tahan untuk terus hidup,"
Disaat kelihatan bumi tidak lagi gemar bersahabat dengan manusia yang semakin rakus merosakkan kesihatan bumi, kite seharusnya terus berusaha memperbanyakkan amal soleh supaya kite sentiasa bersedia menghadapi saat-saat di mane tiada ape yang mampu membantu kite melainkan Rahmat Allah jua.

Mudahan-mudahan kite sentiasa dirahmati Allah dalam kehidupan seharian dan menerima amal ibadah kite. Bersame-same  kite menjage keharmonian dan keberlangsungan bumi ini. Beribadatlah kite seolah-olah kite akan mati esok hari dan bekerjala seolah-olah kite hidup seribu tahun lagi. Wallahu'alam

ps: Sape yang dah tengok cerita 2012, sudi-sudikanlah berkongsi ape yang boleh.
ps: Segala yang baik hanya datang dari Allah dan yang kurang lagi hina dari kelemahan diri ini.

Sumber artikel :

5 ulasan:

azman berkata...

erm good info...xtgk lg citer tu, so xdptla nk komen and kongsi pape...marilah kite sntiasa perbanykn ibadah kepada Allah.

hafizmd berkata...

blum layan lg ek man..aku mmg rasenye x terlayan dah citer2 camni kot..huhu..thanks singgah..:D

samdaddycool berkata...

Teruja nak tengok cite ni pasal aku memang kaki wayang gak.. tapi bab percaya teori hari kiamat tu, aku masih Islam dan tahu akidah sebagai seorang Islam tentang hari Kiamat. Mat Saleh ni memang dah erlalu kreatif..

nuaeman berkata...

Belum tengok juga.. tapai akan tengok filem ni

arip berkata...

ho ho cerita nih menarik da adegan suspens yg sgt best.. berjaya di tonjolkan oleh pengarah (wlupun kite tau hero akan selamat) but still we can feel the suspense...

teori die sgt menarik membuatkan kite berfikir adakah itu mungkin berlaku nnti (bukan nak citer pasal kiamat) tapi teori yg digunakan tuh mcm ikut logik akal..

mungkin citer nih patut di tekankan lebih kepada bencana alam daripada kiamat... bencana alam yg akan membuatkan umat manusia pupus...(so omputih called it end of days bcoz human race will extinct). Klu kite kiamat tuh adalah habis nyer dunia nih tiada lagi bumi atau alam nih.

kenape ia patut di panggil bencana alam je.. sbb di akhir nyer manusia siap boleh survive lagi dah bumi masih elok cuma ye la muka bentuk die da tak mase seperti sebelumnyer..klu kiamat.. ngan bumi2 da setel..

so good food for mind to think over the theory..

maybe our global warming today more or less can result to that..

phew.. sekian...

owh yee.. good entri apis.. aku mmg nak bace ape tuh kelende mayan yg ade...