Jumaat, November 20

Motivasi Pagi | Motivasi Diri Saya

Hari ni
Entri nukilan  SmartZul yang dikenali
Blognya penuh berinformasi
Buat diri terus bermotivasi
Zul, terima kasih daun keladi
InsyaAllah moge kite diberkati


Saya Bukan Newbie

Newbie… Hmm… Apa itu newbie?
Kalau sesiapa yang memulakan perniagaan internet dan meletak diri mereka sebagai newbie, mindset mereka newbie, segala-galanya newbie, mereka amat sukar untuk melangkah ke hadapan.

Meletak diri sebagai newbie akan menyebabkan:
1. Mudah merendah-rendahkan diri.
2. Rasa seperti tidak cukup ilmu di dada walau telah banyak tahu.
3. Sukar untuk upgrade diri kerana telah lama digelar newbie.
4. Tidak berani ‘mengkritik’ ‘otai’ dengan kritikan yang membina.
5. Mengalami information overload disebabkan diri mahu menjadi lebih pakar, expert & otai.
6. Sentiasa fokus untuk menjadi otai dan bukannya fokus untuk membina bisnes yang berjaya.
7. Pihak lain mudah mempengaruhi anda dengan alasan anda adalah seorang newbie! “Belilah produk saya sebab anda teramat newbie…”.
8. Mudah diperkotak-katikkan. “Kau newbie, aku otai. Kau diam.” Apa lagi newbie dapat cakap?
9. Kurang keyakinan untuk menampilkan diri, belajar dan sebagainya kerana mereka adalah golongan newbie yang tiada apa-apa.
10. Hidup berkelompok-kelompok. Otai dengan otai, newbie dengan newbie. Kalau mahu join ‘kelab otai’, kena jadi otai dahulu baru dapat minum & makan semeja.
11. Newbie mudah dan sering dipersalahkan walaupun sesuatu kesilapan itu disebabkan oleh orang lain. “Awak belum berjaya sebab awak masih newbie.”, “Dia tu newbie, jadi mudahlah dia buat silap”.
12. Tiada keyakinan diri atau segan untuk berkomunikasi dengan orang lain termasuk individu yang dikatakan sebagai ‘otai’.
13. Newbie akan tetap dikenal sebagai newbie sampai bila-bila.
14. Disebabkan oleh istilah newbie inilah ramai pihak yang cuba mengambil kesempatan apabila si ‘newbie’ itu sedang kesempitan.
15. Newbie adalah satu istilah yang teramat “jelek”.
Dari itu, jangan gelarkan diri anda sebagai newbie dan bertegaslah dengan mereka yang asyik memanggil anda newbie kerana anda tidak mengatakan pun anda adalah newbie.
Jadi, salah satu “penawar” untuk mengelakkan information overload (kecelaruan berilmu) atau mudah diumpan oleh pihak yang suka mengambil kesempatan adalah, jangan jadi newbie! Selagi anda jadi newbie, selagi itulah mereka akan mengambil peluang dan kesempatan.

Di dalam bidang ilmu, hanya terdapat dua istilah:
1. Mentor (pensyarah, cikgu, trainer, coach, dll..)
2. Pelajar

Saranan saya:
1. Jadi diri kita sendiri. Tidak perlu letak apa-apa gelaran.
2. Bina diri sendiri.
3. Belajar dengan mentor yang tidak ambil kesempatan untuk menjaja nama anda yang kononnya anda berjaya disebabkan mereka. Lain jika anda mengizinkan nama anda digunakan sebagai case study atau testimoni.
4. Elakkan belajar dengan mereka yang sering memuji-muji diri sendiri.
Akhir kata, semua orang adalah hebat. Cungkil dan keluarkan kehebatan itu dengan bimbingan mentor yang ikhlas.
Newbie hanyalah sebentuk ‘propaganda’ agar segolongan orang yang digelar newbie itu dapat dipengaruhi dan dikuasai dengan mudah. Yang ‘otai’ dapat bermaharajalela tanpa boleh disentuh-sentuh, dicuit-cuit atau ditegur-tegur.
Ya, sebelum saya ‘disembur’ oleh segolongan otai, biar saya nafikan di sini. Tidak semua otai begitu. Tetapi… Anda dapat melihat dan menilai sendiri perkara sebegini di arena Internet Marketing tempatan dan luar negara.

Kita adalah sama, cuma pencapaian kita sahaja yang berbeza. Hanya itu sahaja..
Semoga tahun 2010 nanti memberikan sinar baru untuk kita semua.
***************
Anda boleh sebarkan artikel ini di blog atau apa jua cara dengan syarat tidak mengubah atau mengedit kandungan artikel ini dan menyertakan / meletak pautan (link url) berikut di akhir artikel:
Sumber artikel: http://blog.smartusaha.com/saya-bukan-newbie/

2 ulasan:

fieza berkata...

saya pun bukan newbie.. bayi je newbie.. haha.. pape pun, saya sokong en hafiz utk tujuan pembaikan diri.. u have my support..
so, jadi ke johor nanti kan..??

arip berkata...

newbie cuma istilah yg digunakan klu kite baru pada sesuatu..

ade satu lagi istilah selain newbie iaitu "noob" kui kui.. aku pun baru tau istilah nih.. n tak sangka wujud nyer istilah nih..

cuma bile kite mmg baru start ke mmg la newbie pun.. cuma tak setuju klu ade org siap boleh mendiskirminasi kan golongan newbie atau tak newbie..

sedangkan yg otai tuh pun dulu nyer newbie jugak.. (cuma dieorg sengal je.. lupe untuk ingt asal usul..) len kali klu ade org cakap camtuh je.. ko bg sket " hellooo.. ko tuh pun dulu newbie jugak" kui kui cdgn je...

klu yg otai nih tak menolong yg newbie nih.. camne la plak nak yg newbie nih nak jadi otai... n yg newbie nih bile da jadi otai.. jgn la perasan diri tuh otai... cuma ingt la yg diri tuh pun dulu newbie..

eh ape plak aku merepek nih.. kui kui... ulasan aku je..geram klu ade org mcm nih...btol tak apis...

takpe pis aku sokong ko wlu ape pun yg ko wat..

everybody have to start from zero so cheers..