Khamis, September 3

Ramadhan-Elakkan Perkara Ini

Salam Ramadhan. Lame sungguh rasenyer tak coretkan ape2 di sini. Tak tahulah mengape, semacam 'mood' utk menulis dah hilang semenjak due menjak nie. Mungkin ade kaitan dgn gejala kepenatan lepas pindah rumah. Ape-pun, rasenye sempat lagik nak ucap Selamat Berpuase kepada semua rakan-rakan. Ingatlah, bulan Ramadhan ni labih baik dari seribu bulan. Kalau kite fokus beramal soleh dalam bulan nie, InsyaAllah hasilnya kite akan lihat dalam bulan-bulan selepas ni. 

Dalam bulan Ramadhan al-mubarak nie, pasti kite perasan berbondong-bondongla umat Islam pegi masjid nak merebut pahala solat tarawikh. Alhamdulillah. Moge berterusanlah amalan ni. Janganla sebab bulan pose jer kite solat, solat sunat didahulukan, solat wajib dilupekan. Na'uzubillah. Harus diingat juge, dalam kite dok bersemangat p masjid tuh, ade beberape sikap kite, adik-adik kite, anak-anak mahupun kawan-kawan kite yang boleh mencemarkan kemuliaan bulan Ramadhan mahupun boleh menyebabkan kite berdose pulak. Mari kite halusi ape perkare-perkare yang tidak patut kite buat dalam bulan Ramadhan atau di luar bulan Ramadhan tatkala kite ke masjid/surau berterawikh.

1. Suke-suke hati jer berjalan depan orang tengah solat
   Sabda Rasulullah SAW:

‏لو يعلم المار بين يدي المصلي ماذا عليه لكان أن يقف أربعين خيرا له من أن يمر بين يديه قال ‏ ‏أبو النضر ‏ ‏لا أدري أقال أربعين يوما أو شهرا أو سنة

Ertinya : Sekiranya seseorang yang lalu di hadapan orang yang solat itu tahu sebesar manakah dosanya, nescaya ia berhenti menunggu selama lebih 40 (tahun, hari dana bulan) adalah lebih baik dari ia lalu di hadapan orang yang solat itu. (perawi berkata : aku tidak pasti nabi menyebut 40 hari, bulan atau tahun) ( Riwayat Al-Bukhari)

Maka, beringatlah yang perangai kite yang suke-suke hati jer tuh boleh mendatangkan dose pada diri sendiri. 

2. Tak menahan orang yg lalu depan kite mase kite solat

    Rasulullah SAW berkate:

‏إذا صلى أحدكم إلى شيء يستره من الناس فأراد أحد أن يجتاز بين يديه فليدفع في نحره فإن أبى فليقاتله فإنما هو الشيطان

Ertinya : Apabila seorang kamu menunaikan solat dengan telah ada petanda atau penghadang di hadapan kamu dari orang ramai (sebagai isyarat tempat ia solat- ia dinamakan 'sutrah'), tiba-tiba ada orang yang ingin melintas di hadapanmu, hendaklah kamu menahannya dari lalu, sekiranya dia enggan hendaklah kamu lawaninya dengan kuat kerana dia adalah Syaitan.' (Riwayat Al-Bukhari, Muslim, lafaz di atas riwayat Abu Daud )

Make, jadik kesalahan jugakla bg kite yg tak menahan org yg lalu depan kite tuh. 

3. Tidur semula selepas sahur

Ini memang banyak yang buat.  Firman Allah:

الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَارِ

Ertinya : "Orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur"  ( Al-Imran : 17 )

Make, selepas makan sahur tuh, marilah kite same-same amik wudhu' kemudian solat buatla solat sunat tahajjud, sunat hajat, solat taubat dll. 

Macam mane? Tu baru 3 perkare, sabenarnya banyak lagik perkare-perkare yang kite perlu elakkan dalam bulan Ramadhan mahupun diluar bulan Ramadhan nie. 

Untuk huraian yang lebih terperinci dan jelas, bolehla ke laman sesawang Ustaz Zaharuddin

Semoge sedikit coretan menyedarkan kite akan kesilapan dan bangkit dengan semangat mahu berubah. Ramadhan datang hanya sekali setahun. Tahun ini pun belum tentu kite sampai ke penghujungnya. Tahun depan? Lagilah tak tahu. Rebutla peluang selagi ade. 

Ramadhan didahulukan, akhirat di utamakan.

Note: Bingkisan ini adalah bersumberkan laman sesawang UZAR. Sile klik SINI untuk artikel penuh. R

1 ulasan:

fiezaradzi berkata...

insyaAllah marilah kita sama2 tinggalkan perkara yang tak baik nih.. usaha..