Selasa, Ogos 11

Isu PTPTN


Isu kadar faedah yang dikenakan oleh PTPTN kepada peminjam sememangnya dah jadik macam 'gunting dalam lipatan'. Mane taknye, kadar yang dikenakan amatlah tidak munasabah malahan tidak mengikut syariah pula. Namun, pihak PTPTN bukannye pekak dan bute, dari mase ke semase pihak PTPTN sentiasa menambahbaik perkhidmatannya selaras dengan tuntutan syariah. Pengumuman yang dibuat oleh pihak PTPTN dulu berkenaan pertukaran Tawaran Perubahan Daripada Pinjaman Pendidikan Kepada Pembiayaan Pendidikan Berlandaskan Syariah sedikit sebanyak menunjukkan keprihatinan mereka. Klik sini untuk bace kenyataan akhbar berkenaan.

Untuk lebih memahami ape bezanya tawaran baru berbanding yang lame tu, rajin-rajinla singgah di web UZAR nie yer. Bacelah dengan penuh hati yang terbuka dan cube faham. Sebab perkara sebegini sememangnya hanya orang yang layak lagi berilmu sahaja mampu memberi hujah berdasarkan fakta bukannya auta.

Tak lupe la jugak penulis nak ingatkan peminjam PTPTN, janganla liat sangat nak bayaq hutang orang. Dah pinjam tu, pandai-pandaila bayar yer. Gaji beribu-raban sebulan takkanla nk bayar sikit hutang tu pun sayang. Ade lagi orang lain yang nak pinjam. Janganla oleh kerana sebab-sebab yang tak munasabah jadik alasan tak nak bayar hutang. Berdosa tau.

Akhirnya, kredit kepada pihak PTPTN yang berusaha ke arah yang lebih baik. Moge mendapat balasan daripada NYA jua.

2 ulasan:

fiezaradzi berkata...

aduh..daku wpun dah bayr..tapi masih byk utang ku dgn ptpt... ni..kate nak 1% jer,tapi xdpt pun surat.. byr tiap2 bulan nih..arghhhh..

azman berkata...

Erm sib baik kite dpt JPA kn apis kn...heheheh alhamdulilah..ko kena la tolong k.fiza tu byr kn...cian dia...kimslam kt annur ek...