Jumaat, April 17

Peribadi Rasulullah

Salam semua..

Adalah diriwayatkan bahawa Al-Hasan bin 'Ali k.w. bercerita: Husain (saudara kandung Hassan): "Aku bertanya kepada bapaku ( 'Ali bin Abi Talib) tentang perilaku Rasulullah SAW kepada sahabat-sahabatnya. Lalu bapaku berkata:
Rasulullah SAW adalah seorang yg bermuka manis, lembut budi pekertinya, tawadhuk, tidak bengis, tiada kasar, tiada bersuara keras, tiada berlaku dan berkata keji, tidak suka mencela dan juga tidak kedekut. Baginda membiarkan (tidak mencela) apa-apa yg tidak disenanginya, tidak menjadikan orang yg mengharapkan pertolongan menjadi putus asa, tidak pula menolak untuk itu.
"Baginda tidak berbicara melainkan pada sesuatu yang diharapkan ada kebaikannya..."(Riwayat At-Tarmizi, al-Syamail al Muhammadiah)
Sesungguhnya benarlah sepertimana yang kite selalu dengar bahawa sifat peribadi Rasulullah seperti Al-Quranul Qarim. Penuh dengan hikmah. Kite hari ini, saye rase kalau kite tgk sekeliling ataupun cukupla sekadar kite jenguk pada diri sendiri sudahpun cukup sebenarnye untuk menilai sejauh mane kite telah lalai dan sedekat mane kite dengan Maha Pencipta mahupun kekasih Allah Nabi Muhammad SAW. Manusia semakin sibuk dengan dunia ciptaannye sendiri. Dunia keseronakan terhadap hiburan yang melalaikan, dunia pekerjaan yang menjerumuska kite ke arah hilangnya harge diri lantaran ikutkan nafsu (rasuah, tidak amanah dsb), dunia pelajar yang sepatutnya dijalani penuh bijaksana akhirnya menjebakkan diri ke lembah kelesuan dek kerana melupakan tanggungjawab sebenar sebagai seorang pejuang ilmu.

Insan yang tidak berakhlak akan hilang rasa tanggungjawab terhadap diri,
keluarga, dan ummah; seandainya ramai yang berkeadaan demikian,
maka dikhuatiri negara dan ummah akan binasa.

1 ulasan:

fiezaradzi berkata...

sesungguhnya marilah kita jadikan Rasulullah sebagai role model kita..