Khamis, Disember 10

Adakah Kita Jiran yang Peka?

Petang semalam, sampai je depan pintu rumah..Kak Husna jiran kami yang memang baik hati dan sentiasa peramah datang terkocoh-kocoh menghala ke arah kami. Make, berlakulah sesi soal jawab antara kami:

Kak Husna: Dik, tu haa..rumah cina kene pecah masuk pagi tadi
Aku: Rumah cina yang pakai kete biru tu ker?
Kak Husna: Ye la, cine tu la..yg sebelah india jual minyak susu tu..
Aku: Bile kenenye kak?
Kak Husna: Pagi tadi dik, pukul 11..berani betul..akak dah perasan ade sebiji kete tu asyik drift pusing-pusing depan nie haa..
Aku: Ooo..(aku dengan muke yang kagum dgn akak sbb sentiasa peka)..
Kak Husna: Akak ingat saudara die, sebab yg pusing-pusing tu pun muke pecah tembok cine, tapi takkanla sedara kot..sedara ape sampai siap bukak pintu gate lagi..siap letak tepi lagi..
Aku: Astaghfirullah...die buleh bukak gate, gate biase ke auto?
Kak Husna: Auto tu, berselerak dah wayar kene potong..(terbayang iklan potong,potong,potong..)
Aku: Dah tu kak, camne plak diorang masuk rumah?
Kak Husna: Die bukaknyer grill depan rumah tu dik. Die bukak sikit, kendian die blah..pastu dtg balik..bukak skit lagi..sampaila habis kene bukak dan dapat masuk..
Aku: Bijak sungguhla kepala hotak diorang nie..
Kak Husna: Akak pun teleponla jiran satu lagi (lelaki), sebab suami akak takde kak rumah..risau juge nk pegi sergah..mau kuar pisau..naye kite..
Aku: Bahaye tu kak, diorang nie kalau dah desperate..dah tak ingat dah..janji lepas lari..so sape yg pegi sergah kak?
Kak Husna: Jiran lelaki sebelah tu la..takut akak..jiran tu cakap jer POLIS..POLIS...berderai diorang lari...semptla curi kristal..tp berterabur atas jalan..lari naik kete Myvi putih..
Aku: Dapat ke no plate kete kak?
Kak Husna: Dapat, tapi rasenyer no palsu tuh..
Aku: Bahaye tulla..berani betulla diorang skrg ni..siang-siang hari pun jadi jugak..terima kasih kak..
Kak Husna: Tu la..kete tu dik, jangan lupe masuk dalam..diorang suke amik rim sport
Aku: Nasib baik bukan rim sport, tapi lau diamiknye tayar, aduii....wanau'zubillah

Begitulah cerita petang semalam. Malam tu, aku dan isteri mule dah macam risau. Sebabnye, bulan 11 dan bulan 12 tahun ni dah jadi bulan kami jarang sangat ade kat rumah. Risaula jugak walaupun kami tak banyak harta karun. Alhamdulillah, setakat ni semuanya selamat.

Ape yang kami mampu buat kami buat?
  1. Bagitau jiran-jiran sebelah yang kami takde kat rumah. Tolong tengok-tengokkan yer..
  2. Ambil no phone awek jiran sebelah..
  3. Kuncila selagi mane yang boleh..
  4. 'Swith on' kan lampu dalam rumah..kami biase amalkan buka yang biase kami buka bile tido..
  5. Berdoa dan bertawakal pada Allah..mudah-mudahan kami dan jiran-jiran kami sentiasa selamat
Pengajarannya,
  1. Kite hidup berjiran mesti mau tolong-menolong..
  2. Kite jangan jadi kera sumbang..bertegur sapa tu penting
  3. Kene amalkan sikap jage tepi kain orang..(jangan selak sudaa..)
  4. Berbaik-baik dengan jiran tetangga..
  5. Jadilah jiran yang sentiasa peka bukannya pekak...dan lain-lain adab berjiran..
p/s - Yang baik itu dari Allah, yang buruk itu dari aku yang lemah ini.

4 ulasan:

fiezaradzi berkata...

nasib baek de akak jiran yg baik tuh.. riso saya sampai tido pun xlena..ye ke..??

moga mudah2an rumah, harta & diri kita sentiasa dilindungi Allah.. amin..

arip berkata...

ape yg mampu kami wat?

NO 2 tuh menarik.. tapi nape di potong nyer awek itu...


Pengajaran:

NO 3 tuh pun menarik..tapi tak potong plak yg selak.. kui kui..

Kujie berkata...

masa suami mula2 keluar negara tu, dpt 2 pendapat dr kawan2

1- jgn bagitahu org - mgkn ada yg berniat jahat nnt

2- beritahu - supaya mereka tahu suami tak de, jadi dia org akan tolong tengok2kan.

eee... bagitahu ke tidak?

setakatni mmg beritahu dgn jiran terdekat kalau tak ada kat rumah

hafizmd berkata...

thanks kak jie..mmg bgus tip kak jie..alhamdulillah..saye dah praktikkan..mmg sentiase ade manusia yg berfikir utk buat jahat..moge kite semua dilindungiNYA..ameen